i Fokus, Musikjuridik

Advokatfirman INTER inbjuder till ett frukostseminarium där vår medarbetare Krister Axner berättar om grundläggande principer inom musikavtalsrätten och går igenom de viktigaste frågorna i samband med rättighetsförvärv och reklamproduktioner. Föreläsningen, som är kostnadsfri, riktar sig enbart till jurister. Efter föreläsningen ges möjlighet att ställa frågor och mingla med övriga deltagare.

– Användandet av musik i reklam för sina varor och tjänster blir allt vanligare och fler och fler företag ser värdet i att deras varumärken förknippas med en viss typ av musik eller en specifik artist. Samtidigt har reklamanvändning blivit en allt viktigare inkomstkälla för artister och skivbolag och priset för en reklamlicens uppgår i vissa fall till sjusiffriga belopp, säger Krister Axner.

– Det är dock sällan rättighetsförvärvaren behandlas på ett korrekt sätt. För förvärvaren, som ofta betalat stora summor för en reklamkampanj, kan det få långtgående konsekvenser. Detta särskilt med tanke på rådande avtalstolkningsprinciper inom upphovsrätten som, tillsammans med det faktum att det inte är möjligt att göra godtrosförvärv av rättigheter till musik, ger artisterna och upphovsmännen en starkare position i en avtalstvist än förvärvaren.

Krister Axner har specialiserat sig på upphovsrätt och kommersiell avtalsrätt och är en av få jurister i Sverige med särskild inriktning på musikjuridik. Krister har mångårig erfarenhet av frågor i samband med musikanvändning i reklamproduktioner. Bland hans klienter återfinns såväl multinationella  företag, reklamfilmsproducenter som flera av Sveriges mest framgångsrika artister, kompositörer och textförfattare. 

ANMÄLAN:
Seminariet är redan fullbokat.

Senaste artiklarna

Skriv en kommentar